Hornbach Groningen geopend Hornbach Groningen geopend

2 februari 2003 MIXarchief, jaargang 2002 Editie 10 Paginanummer: 17

Selfmade wordt Hubo

De Belgische Hubo-franchisenemer Limboma neemt per 1 januari 2003 de aandelen over van The Selfmade Company. Daartoe behoren 4 vestigingen in Schilde, Edegem, Mechelen en Merelbeke. De eerste twee houdt Limboma in eigen beheer terwijl de overige twee verkocht worden aan franchisegever Hubo België nv. Hubo België koopt op haar beurt het aandelenpakket van Selfmade Grimbergen, een joint venture tussen Doe-Het-Zelf Tam en de Selfmade-groep. Selfmade wordt binnen de Belgische dhz-sector beschouwd als een toonaangevende, zelfstandige organisatie. Met de verkoop bezegelt ze haar intentie om deel uit te maken van een grotere groep. Via opname in de Belgische Hubo-keten wordt de groei en de rendabiliteit van de winkels gecontinueerd en een antwoord geboden op de dreigende expansie van buitenlandse ketens, aldus de directie. Limboma, sinds 1992 franchisenemer van Hubo België, baat reeds 7 Hubo-bouwmarkten uit en realiseert met de overname een behoorlijke omzetverhoging. Hubo België bevestigt kort na de overname van de Belgische Bricomarché-winkels haar expansieve strategie. Met de opening van een nieuwe vestiging in Hamme zal de organisatie begin 2003 62 vestigingen tellen. De omzet voor volgend jaar wordt begroot op meer dan _ 175 mln. Met de overname van Selfmade Schilde gaat Hubo de uitdaging aan om grotere verkoopoppervlaktes uit te baten. De verkoopoppervlakte van de winkel in Schilde bedraagt namelijk niet minder dan 8.500 m2, terwijl een gemiddelde Hubo-winkeloppervlakte gemiddeld 2.000 m2 is. "We kunnen inderdaad spreken van een sleutelmoment in de verdere uitbouw van Hubo België", beseft algemeen directeur Max Scheirs. "Hubo heeft op dit ogenblik geen formule voor zo'n winkelgrote oppervlakte. Eén van onze medewerkers zal de vestiging in Schilde volgen. Hij zal het assortiment analyseren en zorgvuldig moeten bijsturen. Begin 2003 moet de nieuwe mega-winkelformule klaar zijn, bestaande uit het huidige basisassortiment van Hubo, aangevuld met ons facultatieve assortiment en met ruime toevoeging van het specifieke Selfmade-assortiment dat nu reeds aanwezig is.” Dat betreft onder andere tuin- en kerstartikelen die voor het merendeel rechtstreeks uit het Verre Oosten worden geïmporteerd.


Bouwmarkt ook probleemoplossend buiten dhz

Dhz staat eigenlijk voor: zelf een klusprobleem oplossen. De winkels kunnen voor advies en de bijbehorende producten zorgen. Een opmerkelijk initiatief nam Hagebau. De Duitse keten deed mee aan een landelijke informatiecampagne over ongevallen met kinderen. Om preventief een bijdrage te leveren aan het voorkomen van dat soort ongevallen, organiseerde Hagebau een fotowedstrijd waarop veiligheidsadviezen uitgebeeld worden. De bouwmarkt als probleemoplosser buiten het geijkte dhz-gamma.


Matige cijfers Duitse dhz

De eerste 5 maanden van 2002 legden de Duitse dhz-branche beslist geen windeieren. De leden van de BHB, de Duitse bouwmarktorganisatie, gaven bij een interne rondvraag aan dat de omzetdaling over die periode 6% beliep. De maand mei liet zelfs een bedenkelijke –10% zien. Hiervoor voerde de BHB twee redenen aan: op de eerste plaats hadden de bouwmarkten door de vele feestdagen twee verkoopdagen minder ter beschikking. Daarnaast hadden de bouwmarktorganisaties in mei 2001 extreem hoge omzetten genoteerd. In tegenstelling tot Nederland houdt de euro de dhz-branche aanzienlijk minder bezig. De prijzen in de bouwmarkten zijn de eerste 6 maanden van dit jaar met iets meer dan één procent gedaald. De steeds harder wordende concurrentie wordt als reden aangevoerd. De euro heeft dus bij onze oosterburen niet tot een verkapte prijsverhoging geleid, zoals de Consumentenbond in ons land vaststelde.


Hornbach Groningen geopend

Op 18 september opende Hornbach Groningen haar deuren voor het winkelpubliek. Daarmee staat de teller van het concern in Nederland op 7. Met de nieuwe bouwmarkt annex tuincentrum is een investering van ca. _ 20 mln gemoeid. Op een perceel van 40.000 m2 werd in 10 maanden tijd een megamarkt neergezet met een vloeroppervlak van 15.000 m2, een buitenterrein van 2.498 m2 voor het tuincentrum-gedeelte en een bouwstoffen drive-in van 1.500 m2. Ook staan de klanten ca. 440 parkeerplaatsen ter beschikking. Voor de regio Groningen betekende de komst van Hornbach ook weer 115 arbeidsplaatsen. Zowel in het bouwmarkt- als het tuincentrumgedeelte beperkt de keten zich tot het kernassortiment en de bouwmaterialenafdeling heeft volgens de directie een goederenaanbod dat boven het gemiddelde ligt in vergelijking tot de concurrentie. Het moederbedrijf lanceerde een opvallend initiatief: de Hornbach-stichting ‘Menschen in Not’. De stichting ondersteunt de meer dan 100 Hornbach-medewerkers die het slachtoffer zijn geworden van de overstromingen in Duitsland en Oostenrijk. Het fonds moet minstens _ 1 mln opbrengen. De familie Hornbach en de Hornbach-groep heeft al _ 800.000,- geschonken. Het overige bedrag moet via giften van de medewerkers komen.




B&Q ook naar Zuid-Korea

Na China en Taiwan zal B&Q hoogstwaarschijnlijk in 2003 ook in Zuid-Korea met eigen bouwmarkten vertegenwoordigd zijn, aldus Hansen Tian, president van B&Q China. Een groep deskundigen heeft het afgelopen jaar ter plekke marktonderzoek gedaan en was tot een positieve conclusie gekomen voor wat de kansen op de markt betreft. Een instap in de Japanse markt sluit Tian voorlopig uit. Wel wordt momenteel onderzoek gedaan naar de marktpotentie in Noordoost- en Zuidoost-Azië, India en Oceanië. Aan de groei in China komt voorlopig nog geen einde. Medio juni opende de 4e B&Q in Shanghai en naar verwachting moet de miljoenenstad eind 2005 nog een 5e bouwmarkt tellen. In heel China verwacht het concern dan 58 bouwmarkten te hebben.


Baumax gaat voor dubbele cijfers

Baumax heeft in het eerste kwartaal van 2002 een groepsomzet van _ 178,7 mln behaald, een groei van 2% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. In Oostenrijk viel
de omzet met 7% terug naar 105,8 mln, waarvoor de directie de terughoudendheid van consumenten a.g.v. de invoering van de euro en het sluiten van 3 te kleine filialen aanvoert. In centraal-Europa groeide de omzet met 18% naar _ 72,9 mln. Omdat Baumax in het eerste kwartaal slechts 15% van de jaaromzet genereert, denkt de directie aan een omzetgroei van meer dan 10% en een resultaat van ongeveer +15%.

MIXpress' uitgaven Uitgaven MIXpress

MIXpress maakt constructieve vakmedia. Eigen vakbladen, in combinatie met hun eigen websites en ook uitgaven voor derden.

 

MIXpress BV MIXpress

Jagersbosstraat 6

Rosmalen
Postbus 55
NL-5240 AB ROSMALEN
Nederland


T: +31.73.503.43.47
F: +31.73.503.81.53

redactie@mixpress.nl

www.mixpress.nl

 

KvK: 16061143

BTW: 8082.42.027.B01

IBAN: NL91RABO0106961772

BIC/Swift: RABONL2U 

MIXpress is een uitgave van MIXpress.
© 2014 www.mixpress.nl - alle rechten voorbehouden.